Вітання Аніме та манґа українською
Головна Новини Аніме Манґа Статті Кузня Шрифти Форум Лінки
Йокай монстр

Авторизація
 

Всесвітній феномен аніме: минуле та майбутнє

Оригінальна стаття була опублікована в журналі «Nipponia» № 27 за 2003 рік, стор. 4-7.

Перший японський анімаційний фільм було знято близько 90 років тому, а зараз Японія є світовою столицею аніме. Як аніме переросли в кіноіндустрію та цілу поп-культуру і чому шанувальниками аніме стають люди з різних куточків світу? Нумо розглянемо еволюцію анімаційних фільмів в Японії та спробуймо розгадати таємницю їхнього успіху.

Японські анімаційні фільми підкорюють світ

Після того, як фільм «В полоні у духів» отримав премію Оскара за кращий повнометражний анімаційний фільм на 75-й щорічній церемонії вручення нагород Американської академії кіномистецтв у 2003 році, японські анімаційні фільми (аніме) відразу ж здобули всесвітню славу. Звичайно ж, і до того аніме транслювались по телебаченню та радували дітей, які часто навіть не підозрювали, що вони дивляться японські фільми. Аніме почали приваблювати прихильників по всьому світу ще на початку 1990-х. В США герої перших телевізійних аніме, таких як «Могутній атом» та «На старт! Увага! Марш!» стали об'єктами поклоніння. Аніме-серіали «Хейді – дівчинка Альп» та «Кенді-Кенді» показували по телебаченню в Європі. За даними дослідження, майже у 90% населення Іспанії стало звичкою дивитися серіал «Мазінгер Зет». Декотрі професійні футболісти зізнаються, що захопилися грою після перегляду аніме-серіалу «Капітан Цубаса». Бум на серіал «Красуня-воїн Сейлор Мун» у Німеччині кілька років тому викликав надзвичайний попит на аніме в цій країні. В Азії аніме-серіали «Дораемон» та «Драконячі кульки» взагалі відомі більше, ніж анімаційні фільми Діснея.

Аніме в стилі кіберпанк, що змальовує найближче майбутнє – включаючи «Акіра» автора Отомо Кацухіро, «Привид в обладунку» автора Шіро Масамуне, та «Євангеліон нового покоління» автора Анно Хідеакі – створили модель, що вплинула на світові фільми на зразок «Матриці». Серіал «Кишенькові чудиська», що виділився з відеоігор серії «Покемон», викликав величезний ажіотаж в США і став класикою. Щотижня в Японії виробляється близько 50-60 нових аніме, і більшість з них йде на експорт.

Сен та Чіхіро в полоні у духів

Мал. 1. Кадр з фільму «Сен та Чіхіро в полоні у духів». Весь світ захоплений анімаційними фільмами Міядзакі Хаяо, а в Японії всі вони стали блокбастерами.
© 2001 Nibariki, TGNDDTM

Аніме та манга: взаємозв'язок

Чому аніме настільки популярні в Японії й чому до них так багато уваги за її межами? Відповідаючи на ці запитання, ми не можемо не враховувати сильний вплив манга, попередника аніме. Інші можливі причини: багатьом людям подобається жанр анімаційних фільмів, а формат аніме дозволяє легко варіювати елементи фільмів у відповідності до їхнього сприйняття глядачами різних країн. В результаті фантастичні світи й персонажі японської поп-культури манга-аніме набрали широкої відомості.

Насправді, анімаційні фільми створювалися в Японії ще до Другої світової війни такими митцями, як Масаока Кендзо і Сео Таро. По війні анімаційні кінофільми, починаючи з «Легенди про білу змію» виробництва Тоей Анімейшен, наслідували шедеври Діснея – та так успішно, що деякі з них стали популярними у всьому світі, перевищивши всі сподівання. А ще був «Могутній атом», телевізійне шоу, що використовувало відмінну від діснеївської модель, і яке встановило основні правила сучасного японського аніме – з акцентом на персонажі та сюжетній лінії.

Тедзука Осаму був великим шанувальником та наслідувачем анімаційної продукції Діснея. Під час роботи над «Могутнім атомом» він вирішив видалити деякі проміжні зображення й частіше використовувати дії, що повторюються. Цей підхід, разом зі скороченням кількості рухів та естетичною привабливістю, дозволив сконцентруватися на ідеї та драматизмі. Тедзука перепробував кілька способів знизити вартість виробництва, не знижуюючи темпів праці. Він розробив унікальну форму мистецтва, в якій статичні зображення здаються такими, що рухаються і накладаються друг на друга.

«Могутній атом» став приголомшливим хітом та започаткував нову еру науково-фантастичних аніме, до якої увійшли такі праці, як «Залізна людина номер 28» та «Восьма людина». Він також став основою для створення нової бізнес-моделі телевізійних аніме, до якої належала розробка аніме-продукції та встановлення зв'язків зі спонсорами.

Більша частина аніме, вироблені у 1960-х роках, були створені під впливом манга-історій. Після буму наукової фантастики телевізійні аніме, що базуються на манга-історіях, розійшлися в різних напрямках, утворивши такі хіти, як «Відьма Саллі» для маленьких дівчат, «Привид К-Таро» про сором'язливого привида, і «Зірка Кьоджіна» про молодого бейсболіста, шукача істини. Популярні манга-історії були екранізовані, а створені на їхній основі телевізійні аніме зайняли своє місце в поп-культурі. Парадоксально, але орієнтуючись у першу чергу на читачів молодшого шкільного віку, аніме призвели до зростання загального інтересу до манга, що підвищило обсяги продажу коміксів.

Могутній атом

Мал. 2. Сучасні японські аніме беруть натхнення з серіалу «Могутній атом». Нова постановка цього класичного твору зараз транслюється по телебаченню.
© Tezuka Productions, Mushi Productions

Що більше шанувальників, то різноманітніша тематика

Нагай Го створив сенсаційний аніме-серіал «Мазінгер Зет» на початку 1970-х років, і це повернуло світ аніме в новому напрямку – гігантських роботів. По тому виробники іграшок почали створювати іграшки за мотивами цих механічних створінь. Наскільки манга була джерелом натхнення для аніме, настільки нові аніме слугували натхненням для самих себе. Науково-фантастичні трилери з гігантськими роботами, що б'ються, в середині 1970-х років вироблялися просто в космічних масштабах. Серед них найбільш видатним був «Космічний крейсер Ямато», що породив ціле покоління аніме. Цей серіал, що підкорив серця підлітків, започаткував нову хвилю наукової фантастики, видавництво журналів, а також привернув увагу більш старших людей. Одним з науково-фантастичних блокбастерів, що розвинув цю тему, став «Мобільний воїн Гандам».

В аніме тема зростаючого покоління була піднята через десять років по тому, як це було зроблено в манзі, надавши до уваги глядачів закручені сюжети, юнацькі емоції та філософські роздуми. Такі аніме, як «Легендарний гігантський бог Ідеон», «Ботомусу» та «Дагураму», всі з серіалу Гандам, продовжили розвивати цю тему до 1980-х років. Але золота доба творів, орієнтованих на молодь, скінчилася невдозі після 1980-го року, і популярні манга знов склали основу сюжетів анімаційних блокбастерів. Це такі аніме, як «Ці нестерпні прибульці», «Дотик», і «Вибрики Помаранчової вулиці». Ще один відомий хіт, «Доктор Сламп», змусив аніматорів ще пильніше придивитися до манги. Манга-тенденції знов проявилися в анімаційному серіалі «Дораемон», що вийшов на екрани в 1980-му році.

Деякі оповідки з журналу «Шьонен Джамп», дуже популярного журналу коміксів, стали шедеврами аніме. Трьома з них були «Капітан Цубаса», «Лицарі Зодіаку» та «Силач». З іншого боку, фільми на зразок «Акіра» Отомо Кацухіро, зросли з нового стилю манга. Згодом, в середині 1980-х, і манга, і аніме отримали нову форму, розширюючи свою аудиторію, до якої почали входити люди інших вікових груп. Широкі можливості, що використовувалися цією поп-культурою, приваблювали дітей, підлітків, і навіть дорослих.

Манга, що завжди слугувала джерелом натхнення для авторів аніме, розвивалися ще більш різнобічно і перетерпіли різноманітні стилістичні зміни. Більшість анімаційних фільмів, створених поза межами Японії, були повноцінними дитячими фільмами – особливо виробництва Діснея – або належали до експериментального мистецтва. Японські ж анімаційні фільми пропонували сюжети, що були зрозумілі підліткам та молодим людям, залучаючи аудиторію іншого типу. В той же час японські анімаційні драми далеко пішли від теми моралі або ідеальної справедливості. Замість того вони причаровували глядачів новими можливостями. Твори високої якості, таких авторів, як Отомо Кацухіро і Шіро Масамуне, сприймалися тепер як мистецтво кіберпанку.

Міядзакі Хаяо, що уславився аніме-фільмом «Люпен ІІІ: Замок Каліостро», був одним з аніматорів, що звів аніме в ранг культу в фільмі «Наушіка з долини вітрів». Осіі Мамору досяг того ж результату в фільмі «Ці нестерпні прибульці 2: Пречудова мрійниця». В результаті глядачі почали сприймати аніматорів як знаменитостей. Розважальні і мистецькі аспекти аніме почали активно проявлятися з 1990-х років.

Відьма Саллі

Мал. 3. Фільм «Відьма Саллі» був першим анімаційним серіалом, створеним в Японії спеціально для дівчаток. Його показ розпочався в 1966 р.
© Hikari Productions, Toei Animation Co., Ltd.

Еволюція продовжується

В Японії одним з напрямків розвитку аніме стали фільми для дорослих. Ці аніме було проблематично експортувати. Сексуальний підтекст та сцени насильства вважалися недоречними для країн, в яких анімаційні фільми орієнтувалися на дітей. Деякі твори з метою показу в країнах з подібними жорсткими обмеженнями були відредаговані шляхом видалення суперечливих сцен. Багато інших можна подивитися лише в Японії. Навіть в наш час стиль аніме для молоді усе ще не сприймається повністю за межами Японії, а фільми, що знято в такому стилі, дивляться лише фанати.

Аніме пропонують глядачам необмежені можливості, тому що промовляють міжнародною мовою та викладають сюжет явним чином. Багато творів не представлено на експорт, але чекають свого часу. Аніме досягли високого рівня за рахунок багатства образотворчих засобів. В них представлені чарівні персонажі з багатим внутрішнім світом та сюжети з глибоким змістом, при цьому в наявності стрімкість розвитку подій, промовисті діалоги, та надзвичайні спецефекти. Цими найвищими аспектами пояснюється їхня популярність в Японії. Та стабільного успіху можна досягти лише якщо аніме і надалі будуть задовольняти запити шанувальників, що бажають нових та ще більш приголомшливих вражень...

Японські аніме: факти та цифри

Джерела: «Дослідження товариства інформації та ЗМІ, 2001 р.», Рекламна корпорація Денцу; «Звіт в цифрах, 2002 р.», Японська Асоціація цифрового контенту; дані 2001 року, опубліковані Японською Асоціацією продюсерів кінематографу; звіт про дослідження 2002 р., проведеному Японською Організацією зовнішньої торгівлі; Тоей Анімейшен.

  • Прибуток японської кіноіндустрії аніме в Японії, 1970-2001 рр. (тільки кінофільми, відеопродукція та телевізійні трансляції):

(сотні млн. йєн)
Прибуток японської кіноіндустрії аніме в Японії, 1970-2001(роки)

  • Прибуток від показу аніме та кінофільмів в Японії, 2001 р.:

Прибуток від показу аніме та кінофільмів в Японії, 2001

  • Загальна щорічна кількість телевізійних трансляцій аніме в Японії (в залежності від часу: з ранку до полудня, з полудня до 18-ї години, після 18-ї години у вечірньому та нічному ефірі):

щорічна кількість телевізійних трансляцій аніме в Японії

  • Кількість аніматорів, Японія – 3567.
  • Кількість японських аніме-студій – 247.
  • Прибуток від прокату японських аніме в Сполучених Штатах Америки: 4 359 110 000 доларів США (близько 520 млрд.йєн)
    Розподіл за сферами діяльності:
    • прибуток від ліцензування (включаючи прибуток від продажу прав на телевізійну трансляцію): 3 937 000 000 доларів США;
    • продаж відеокасет та DVD-дисків: 414 000 000 доларів США;
    • прибуток від показів в кінотеатрах: 8 110 000 доларів США.
  • Прибуток компанії Тоей Анімейшен від продажу Аніме в Японії та за її межами (одиниця виміру – млн.йєн):
Рік В Японії За кордоном
1999 8 233 1 561
2000 9 393 5 452
2001 8 876 7 454
2002 11 442 6 253
Опубліковано: 10.09.2006
Автор: Йонедзава Йошіхіро
Переклад: Dauphin

    Нове UAnime RSS
Манґа
Сага про Вінланд
том 11
 
Манґа
Кантата кішки
повністю
 
Манґа
Тату
повністю
 
Манґа
Пташина Кав’ярня!
част. 10
 
Манґа
Ванпанчмен
част. 4-6
 
Субтитри
Однокласники
повні
 
Манґа
Планета Сутакола
том 1
 
Субтитри
Журнал теплих моментів
повні
 
Манґа
Дюрарара!!
том 4
 
Манґа
Ґанц: G
част. 6-9
 
 
2005-2017 © Mirra
Використання матеріалів з даного сайту можливе лише за умови обов'язкового погодження з усіма їхніми авторами та співавторами або з адміністрацією сайту, якщо інші автори або їхня контактна інформація не зазначені.